Aarhus Universitets segl

Videnskonstruktion, vidensdeling og vidensformidling i videnssamfundets uddannelsessystem

Kontaktperson: Helle Mathiasen ( hema@imv.au.dk ) | lektor | IMV

Projektdeltagere: klik her

Intentionen med forskningsprojektet:

  • At reflektere over digitale medier og herunder netmedierede kommunikationsfora i forhold til det formaliserede uddannelsessystem
  • At producere, diskutere og publicere viden om anvendelse af digitale medier og netmedierede kommunikationsfora i uddannelsessystemet med fokus på potentielle faciliteringsaspekter, hvad angår læreprocesser og læreprocessers mulighedsbetingelser
  • At aktualisere denne viden i uddannelsessystemet (- her kommer aktiviteter som publikationer, konferencer mm ind, som en intention om at dele/sprede forskningsprojektets viden)

Centrale forskningsspørgsmål:

Med fokus på valg af kommunikationsfora:

Hvilke sammenhænge kan iagttages mellem på den ene side kommunikationsfora (netmedierede og andre) og de læringsmiljøer som disse indgår i og på den anden side de kvalifikationer og kompetencer, som eleverne/de studerende har mulighed for at tilegne sig?

Med fokus på computerens multifunktionalitet:

Hvilke sammenhænge kan iagttages mellem på den ene side anvendelser af digitale medier (herunder forskellige struktureringer og koderinger af læringsobjekter) og netmedierede kommunkationsfora og på den anden side udvikling af kvalifikationer og kompetencer?

Med fokus på kulturelle forandringer:

Hvilke koder, forventninger, rutiner, vaner, færdigheder og kommunikationskulturer vil forskellige konkrete kommunikations-/undervisningskontekster udvikle, og hvordan kan underviser og elev/kursist/studerende rustes til at håndtere denne udvikling, hvor såvel lærer som elev/kursist/studerende kan/skal indtage flere roller?

Med fokus på roller:

Hvilken sammenhæng kan iagttages mellem de forskellige roller som hhv. underviser og elever/studerende indtager og den læring, (kvalifikationer og kompetencer), som dette giver muligheder for?

Med fokus på organisering:

Hvilken sammenhæng kan iagttages mellem den måde undervfisningen organiseres på og den læring dette giver elever/studerende muligheder for i form af tilegnelse af kvalifikationer og kompetencer?

Disse spørgsmål vil blive behandlet ud fra empiriske og teoretiske tilgange (primært videnssociologiske, lærings- og kommunikationsteoretiske, didaktiske tilgange), med det formål at producere viden om det tværvidenskabelige felt og dermed at kunne invitere til konkret og reflekteret brug af den ekspliciterede viden. Projektets medarbejdere har over de sidste 5 år deltaget i evalueringen af hvordan it (e-læring) er blevet integreret og anvendt i undervisningen i folkeskolen og gymnasiet, på seminarierne og på universiteterne og i universiteternes fjernundervisning (herunder europæisk projekt). Disse empiriske erfaringer vil blive integreret i projektet i samspil med nye.

Forventede projektresultater/produkter ): Forskningsprojektet vil producere seminarbidrag og rapporter, og det samlede forskningsprojekt forventes at blive publiceret såvel på nettet som i bogformat.

Projektets faser og varighed: 2006: sammenstilling af eksisterende empiri og analytiske resultater med henblik på opstilling af hypoteser

2007: udvikling af elementer til en samlet teori om digitale medier og netmedierede kommunikationsforas faciliteringspotentialer

2008: sammenskrivning af bog om forskningsprojektets resultater.

Projektdeltagere:

Jørgen Bang ( jbang@imv.au.dk ) | lektor | IMV

Arne Kjær ( akjaer@imv.au.dk ) | lektor | IMV

Bo Fibiger ( bfib@imv.au.dk ) | lektor | IMV

Christian Dalsgaard ( cnd@imv.au.dk ) | Ph.d. studerende | IMV

Lars Michaelsen ( la@nns.dk ) | Ph.d. studerende | IMV

Heino Holst Hansen ( hhh@hum.au.dk ) | Ph.d. studerende | CFU

Klaus Thestrup ( imvkt@hum.au.dk ) | Ph.d. studerende | IMV